Progress

Improvement

Aanmodderen of doorpakken?

In mijn werk als interim manager heb ik het voorrecht om bij vele bedrijven ‘in de keuken’ te kijken. En met mijn passie voor de maakindustrie zie ik vaak technische bedrijven die prachtige producten maken. De medewerkers hebben lange dienstverbanden en werken als broers en zussen samen, ze kunnen niet zonder elkaar maar eigenlijk ook niet met elkaar. Het vuur is door de jaren een beetje gedoofd en veel gebeurt op de automatische piloot.

Waar deze bedrijven allemaal (latent) behoefte aan hebben is: Professionalisering.

Professionalisering

Deze behoefte wordt vaak pijnlijk duidelijk wanneer de omzet en resultaten een sterk dalende lijn tonen en de aandeelhouders, of dat nu een DGA of private equity is, zenuwachtig worden en gaan micro managen. En geloof mij, ik heb dat vaker fout dan goed zien gaan.

Laten we eerlijk zijn, de oorzaak van de problemen ligt eigenlijk altijd bij de zittende directie en het management. Immers onder hun leiding zijn de problemen ontstaan en is er niet of nauwelijks ingegrepen. Maar ook als private equity zich ermee gaat bemoeien, wordt het niet per saldo beter. Dan blijkt bijvoorbeeld plots de gepretendeerde sector kennis toch niet zo accuraat en is de spreekwoordelijke olifant in de porseleinkast een groot gevaar.

In het meest gunstige geval wordt dan de hulp gezocht van een externe professional die orde op zaken moet komen stellen. Maar hoe vind je die? Via een bemiddelaar of rechtstreeks? Welke competenties? Ervaring in de sector of juist niet? Blijft de huidige directie op de post of wordt de weg helemaal vrijgemaakt?

Aanmodderen

Er wordt gewikt en gewogen terwijl kostbare tijd wegtikt. Mijn ervaring leert dat eigenlijk alle betrokkenen wel weten waar de schoen wringt, maar het blijft lastig openlijk de vinger op de zere plek te leggen en het probleem bloot te leggen. Voor veel aandeelhouders is dit een reden om aan te modderen tot het echt niet meer anders kan.

En dan heb je eindelijk de juiste professional binnen die de klus gaat klaren. Maar hoe stuur je die als opdrachtgever aan? Ligt er een harde afspraak aan de opdracht ten grondslag? Focus je op kosten of op de opbrengst van de inzet? Verwacht je allerlei spreadsheets als voortgangsrapportage om maar de vinger aan de pols te houden of vertrouw je op de expertise en stuur je op grote lijnen?

Afhankelijk van de sense of urgency van de situatie, komt de interimmer na een paar weken met een overzicht van de eerste bevindingen en aanbevelingen. Bedenk dat dit is een cruciaal moment is in het slagen van de opdracht. Stel niet ieder punt ter discussie en geef het vertrouwen en ga zoveel mogelijk mee in de uitvoering. Je selectieprocedure was zorgvuldig toch?!    

Doorpakken

Als opdrachtgever heb je een belangrijke invloed op het slagen van een interim opdracht. Handel doordacht maar snel. Hak knopen door waarvan je toch wel weet dat het moet gebeuren. Hoe eerder de zaak weer op de rails staat, hoe beter het voor iedereen is. Speel geen politieke spelletjes over de rug van de interimmer maar werk samen in het gemeenschappelijke doel.

Aan jou dus de keuze: aanmodderen of doorpakken!

Ben jij ondernemer in de maakindustrie en wil je eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden van interim management voor jouw specifieke situatie? Bel of mail mij gerust voor een inspirerend gesprek.

terug naar overzicht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *