Progress

Improvement

De groeipijnen van een productiebedrijf

De meeste ondernemers zijn van nature ambitieuze mensen. Ze willen vooruit met hun bedrijf en de focus ligt dan ook vaak, bewust of onbewust, op groei.

Groei die gericht is op meer verkopen, dus meer omzet, met als doel meer winst.

Mijn ervaring in de mkb maakindustrie leert dat de aanzet tot groei in deze sector vaak tot stand komt door kansen te grijpen die ongepland op je pad komen. Je lift bijvoorbeeld mee op de groei van bestaande klanten, of je ontmoet bij toeval een potentiële klant met een interessante vraagstelling. Je ziet overal kansen en grijpt ze op basis van je intuïtie. Je bent tenslotte niet voor niets ondernemer.

Gecontroleerde of ongecontroleerde groei?

Je kunt je nog herinneren van de opleiding of cursus die je in het verleden eens volgde, dat gecontroleerd groeien met je bedrijf het beste is. Misschien zegt de Ansoff-groeimatrix je nog iets of het groeimodel van Greiner. Maar uit eigen ervaring weet je dat de praktijk vaak weerbarstiger is dan de theorie.

En die modellen? Leuk voor de managementboeken, maar jij bent ondernemer en je kent je tent als geen ander!

En dan is het schrikken  

Omdat je (veel) meer omzet factureert, ga je er automatisch vanuit dat je ook meer winst maakt. En dan stormt je boekhouder ineens je kantoor binnen met een wit weggetrokken gezicht en legt de verlies-en winstrekening over de afgelopen periode voor je neus.

En wat blijkt? Je draait verlies en niet te zuinig ook.

Voor een doorgewinterde groeiondernemer is dit geen verrassing, maar jij schrikt je rot. Met al het harde werk geen cent verdient, sterker nog: verlies gemaakt.

Twee soorten extra kosten

Wat gebeurt er als je bedrijf groeit? Je krijgt over het algemeen, naast je normale kosten, te maken met twee soorten extra kosten. Dit zijn groeikosten en verbeterkosten.

Groeikosten zijn kosten die je moet maken om nieuwe omzet binnen te halen. Als je bijvoorbeeld grotere volumes in opdracht wil krijgen, moet je vaak met een scherpere prijs werken. Of je moet extra kosten maken, om die nieuwe producten te produceren volgens de hoge kwaliteitsstandaard van die nieuwe klant. Dat gaat in het begin een paar keer fout waardoor je onnodig veel materiaal en uren verbruikt. Leergeld dus. Het gevolg? Een structureel lagere brutomarge.

Verbeterkosten zijn kosten die je moet maken om processen en procedures te optimaliseren, om hogere volumes probleemloos te kunnen produceren. Denk hierbij ook aan een stuk automatisering in je productie en het op niveau brengen van je personele organisatie.

Groeien is een bewuste keuze

Het laten groeien van je productiebedrijf moet een bewuste keuze zijn. En daar hoort investeren in de toekomst bij. Het is dus een volstrekt normaal verschijnsel dat bij groei je resultaat onder druk komt te staan.

Je krijgt veelal tegelijk te maken met groeikosten en verbeterkosten die niet direct gedekt worden door de extra omzet die je maakt.

Als de tijdelijke dip in resultaat veroorzaakt wordt door de groei van je bedrijf, dan moet je daar doorheen. Blijf stoïcijns doorwerken aan de gecontroleerde groei en het verbeteren van je organisatie, dan zul je zien dat de resultaten zich binnen afzienbare tijd herstellen en zelfs exponentieel zullen groeien.

Succes met groeien.

terug naar overzicht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *