Progress

Improvement

Groeien in het MKB, het resultaat van dat wat er aan vooraf gaat.

GrowIn de natuur vindt groei min of meer vanzelf plaats. Al naar gelang het jaargetijde, groeit, bloeit en trekt de natuur zich terug in zijn schulp. Hoe
anders is dat in het geval van groei van een onderneming? De vormen van groei die daar plaatsvinden ontstaan niet vanzelf. Sterker nog, ze vereisen flinke inspanningen.

Groeien: strategie of geluk?

Door de jaren heen heb ik aan de wieg mogen staan van flinke groeiscenario’s bij diverse bedrijven. Zo was daar een productiebedrijf in de achterhoek, waar we – in bijna 2,5 jaar -de omzet van 17 miljoen gulden naar meer dan 30 miljoen gulden opstuwden. En een metaalverwerkend bedrijf in Brabant van € 7 miljoen naar meer dan € 30 miljoen. En dat met een gezond rendement. Gebeurde dat op basis van een uitgekiende strategie? Zou te stoer zijn om te beweren dat dat zo was. Nee, de basis was veelal een goed idee gecombineerd met een flinke portie lef en doorzettingsvermogen. En, niet te vergeten, een beetje geluk door op de juiste tijd op de juiste plaats te zijn.

Ik heb er mijn dagtaak van gemaakt. Daarbij merk ik, als ik MKB-ondernemers in de maakindustrie help met het planmatig opzetten, uitwerken en implementeren van passende groeiscenario’s, dat ik ze op het hart moet drukken vooral vanuit een strategische visie te groeien. En ze dus niet teveel moeten rekenen op geluk gaandeweg het traject.

Groei als hoofddoel

Maar groei als belangrijk streven, is dat wel zo logisch? Moet groei wel als basaal doel dienen voor een onderneming?

Natuurlijk:

  • Groei creëert natuurlijke doorgroeimogelijkheden voor je medewerkers
  • Een groeiend bedrijf trekt makkelijker talent van buitenaf aan
  • Groeiende bedrijven ontwikkelen schaalvoordelen waardoor bijvoorbeeld de marge groeit
  • Groei zorgt ook voor ontwikkelingsmogelijkheden voor de ondernemer zelf
  • Groei zorgt voor marktdominantie
  • Groei stelt je bedrijf ook in staat maatschappelijk goed te doen

Allemaal zeker waar, maar wellicht de belangrijkste reden om met je bedrijf te willen groeien is dat er gewoonweg niets leukers bestaat dan deel uit te maken van een (snel)groeiend bedrijf. De kick, de energie en het plezier van vooruitgang!

Groei vanuit visie

quote growthHet is van cruciaal belang om diepgaand inzicht te hebben in je afzetmarkt. Want om in de nabije toekomst nog relevant en succesvol te zijn, moet je vroegtijdig nadenken over de komende ontwikkelingen in je markt. En natuurlijk tijdig daarop anticiperen. Er is maar één persoon in je organisatie die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van een ambitieuze visie, en dat ben jij zelf als ondernemer. Verkopers focussen zich meestal op hun maand- of kwartaaltargets. Het managementteam richt zich op dit jaar en hopelijk ook nog een beetje op volgend jaar. Jij als ondernemer hebt de blik op de horizon en stuurt bij om de winstgevendheid en continuïteit te garanderen. Als het goed is. Vergis je niet: het opbouwen van een dergelijke visie vereist enorm veel inzet en doorzettingsvermogen. Ik vergelijk het vaak met topsport.

Vooruitkijken voor succesvolle groei

Belangrijk bij het laten groeien van je bedrijf is vooruitkijken. Hoe verder je vooruit kunt kijken, des te makkelijker kun je bijsturen waar nodig. Dit geldt zeker in het geval je bedrijf al een behoorlijke omvang heeft. Een groot bedrijf is net een olietanker en log te besturen. Kleinere bedrijven zijn daarentegen nog redelijk wendbaar. Nu denk je ongetwijfeld: “Makkelijk gezegd dat vooruitkijken, maar hoe doe ik dat?” Focus niet te veel op onzekere macro-economische ontwikkelingen maar richt je op alles wat met je directe klanten en bestaande of nieuwe markten te maken heeft. Schets hierbij verschillende scenario’s. Welke zijn kansrijk, welke te uitdagend? Waar hangt het fruit het laagst?

Visualiseren helpt

Misschien wel de belangrijkste tip als het gaat om groeiscenario’s: visualiseer je doel. Als je duidelijk voor ogen hebt wat je wanneer wilt bereiken en waarom, dan kun je ook de marsroute er naartoe uitstippelen. Sla piketpaaltjes om ook tussentijds de voortgang te kunnen monitoren. Als je een duidelijk tastbaar en helder beeld hebt van waar je naar toe wilt als organisatie, communiceer dit dan ook met je mensen. Betrek ze vanaf het begin bij je plannen. Langzaam en bijna ongemerkt gaan de mensen zich dan ook hiernaar gedragen met alle positieve gevolgen van dien.

Succesvol groeien

Ik ben van mening dat groei, of het nu kwalitatief of kwantitatief is, cruciaal is voor de continuïteit van je bedrijf. Het geeft veel verschillende voordelen.

  • Zorg dat je als ondernemer een visie op je markt ontwikkelt. Het is per slot van rekening jouw verantwoordelijkheid
  • Probeer vooruit te kijken zodat je tijdig bij kunt sturen
  • Visualiseer je doel en communiceer dit met je mensen

Pas je deze stappen toe, dan geniet je niet alleen van het groeiscenario dat je voor ogen had, maar ook van de weg er naartoe. Dat geeft minstens zoveel voldoening.

Veel succes met groeien!

Wil je eens vrijblijvend verder praten over groeiscenario’s in jouw situatie? Schroom dan niet mij te bellen op 06 – 51 19 74 68 of te mailen op rene@gobizz.nl

terug naar overzicht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *