Progress

Improvement

Heb jij het lef om buiten de lijntjes te kleuren?

Herinner jij je tijd op de kleuterschool nog? Kreeg je van de meester of juf een mooie kleurplaat met de opdracht deze in te kleuren en vooral netjes binnen de lijntjes te blijven.

Waarom was dat eigenlijk? Waarschijnlijk omdat het zo hoorde en iedereen dat deed….

Het maatschappelijke verwachtingspatroon dus!

Nu denk je waarschijnlijk: ‘waar gaat dit naar toe, de kleuterschool is al lang geleden’.

Van kleuterschool naar het bedrijfsleven

Laten we nu de parallel eens trekken van de opdracht op de kleuterschool naar het bedrijfsleven.

Daar doen we ook nog steeds massaal wat de maatschappij van ons verwacht. Netjes en braaf binnen de lijntjes kleuren dus. 

En daar doen veel ondernemers en managers zichzelf ernstig tekort mee. Er worden mooie kansen gemist door niet buiten de comfortzone te kijken. Terwijl zich daar vaak mooie dingen afspelen. Sterker nog, als je een tunnelvisie ontwikkeld kan zomaar je bestaansrecht in ’t geding komen.

Continue veranderingen in je bedrijf

We weten allemaal dat de wereld razendsnel verandert en dat we daar op in moeten spelen.

Maar dat wordt niet gerealiseerd door krampachtig vast te houden aan de gebaande paden. Nee, dat realiseer je door een nieuwe aanpak, nieuwe mensen inzetten met frisse en onverwachte ideeën.  En daar is lef voor  nodig.

‘Outside the comfortzone is where the magic happens’

We weten wel dat het anders moet maar we doen het niet, omdat het eng of risicovol is, we het altijd zo gedaan hebben, of andere drogredenen die je weerhouden om echt te ondernemen en kansen te grijpen.

Mijn out-of-the-box-ervaringen

Ik heb het geluk dat ik bij veel bedrijven in de keuken mag kijken. Zowel tijdens diverse dienstverbanden, maar ook zeker de laatste jaren tijdens interim opdrachten.

Zo heb ik ervaring opgedaan in verschillende familiebedrijven in de maakindustrie, heb ik carrière gemaakt in de verwarmingsindustrie, was ik actief in de automotive en steigerbranche en heb ik diverse internationale bedrijven begeleid naar de volgende fase.

Uit al deze ervaringen heb ik veel kennis opgedaan die uitermate waardevol bleek bij een volgend dienstverband cq. interim opdracht. Alleen al de frisse blik van buiten, het snel herkennen van problemen, de getoetste oplossingen uit andere situaties…..

Het blijkt totaal niet relevant dat de volgende klus in een andere, voor mij relatief onbekende, branche plaats vindt. Sterker nog, dat blijkt zelfs een groot voordeel. Als een werkgever of opdrachtgever een verfrissende aanpak wenst met daarbij horend snel resultaat, dan is het zelfs wenselijk en soms zelfs noodzakelijk, mensen van buiten de branche in te zetten.

En ik spreek uit ervaring, recent heb ik een veranderingstraject in de retail succesvol mogen begeleiden. En dit terwijl ik nog nooit iets in de retail gedaan had.

De praktijk

Nog steeds denken heel veel ondernemers en managers, maar ook de werving & selectie specialisten in vaste oude patronen.

Branche-ervaring en een netwerk in de branche blijken nog steeds de belangrijkste selectiecriteria. 

Dit vind ik een ernstige vorm van schijnveiligheid. Op deze manier blijven bedrijven in hetzelfde kringetje ronddraaien en missen mooie en noodzakelijke kansen door uitblijvende ervaringen uit andere branches. Het is eigenlijk zoiets als dragen van oogkleppen

Hoe dan wel?

Oogkleppen af, uit je comfortzone komen en lef tonen.

Mijn ervaring, en die van vele interimmers met mij, is dat het uitermate verrijkend is om ervaringen uit diverse branches te kunnen filteren en de highlights daaruit te halen en toe te passen in volgende opdrachten. Op deze manier heb ik snel en effectief successen kunnen realiseren voor vele uiteenlopende bedrijven.

Hier ligt overigens ook een schone taak voor de werving & selectie branche. Stop met het schuiven van cv’s en maak je eens hard bij je opdrachtgever voor die andere verfrissende aanpak. Sta ergens voor en verschuil je niet langer achter de uitspraak: ‘de opdrachtgever wil het zo’. Geeft je ook nog eens de kans om je positief te onderscheiden van de vele andere bureau’s die hetzelfde doen.

Ben jij er aan toe de zaken eens anders aan te pakken en optimaal te profiteren van learnings en ervaringen uit andere branches? Bel of mail mij dan gerust voor een inspirerend gesprek.

Kun je daarna kiezen: ga ik binnen of buiten de lijntjes kleuren?

terug naar overzicht

2 reacties op “Heb jij het lef om buiten de lijntjes te kleuren?”

  1. Roelof Leeuw-Brandon schreef:

    Beste Rene,
    Helemaal mee eens!
    Vervelend genoeg begint dit al op het voortgezet onderwijs de verkeerde kant op te gaan.
    Je moet maar mee in de standaard eenheidsworst en dingen leren waar je geen affiniteit mee hebt, talent wordt de kop in gedrukt want het hoort zo. Zo zitten er veel intelligente kinderen of minder slime met juist een groot talent op de verkeerde school/klas en vervelen zich of verzetten zich met alle gevolgen van dien. Veel kinderen zitten nu thuis zijn bv. dyslectisch of hebben een handicap maar heel slim en worden slecht of niet geholpen. Als ouders kun je je daar lang tegen verzetten en alles aan doen tot aan de raad van toezicht, tuchtcommissie en de onderwijsinspectie, zonder resultaat. Heb je dan eindelijk een opleiding gevonden die bij je kind past moet je alles zelf betalen want dat past niet in het systeem van de overheid. Op deze manier krijgen we op de arbeidsmarkt alleen maar algemeen opgeleide mensen met weinig creativiteit, want dat is al jaren geleden de kop in gedrukt! In het leger werkt dat misschien maar is funest voor de arbeidsmarkt. Blijf je vooral afzetten tegen de saaie maatschappij hopelijk worden er mensen op een dag wakker!

    • René Lijzenga schreef:

      Beste Roelof,
      dank voor je reactie.
      Ik denk dat toekomstbestendige bedrijven medewerkers nodig hebben die continu zaken ter discussie stellen, blijven doorvragen en de zaak positief kritisch ‘ontwrichten’ om zo tot nieuwe creatieve oplossingen te komen. Er moet een einde komen aan tunnelvisie en navelstaren binnen organisaties.
      Alleen dan heb je als bedrijf bestaansrecht tot in lengte van dagen.
      Hartelijke groet,
      René Lijzenga

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *